Naše průmyslové převodovky a motory v akci na lodním zdvihadle Scharnebeck
Po více než 35 letech provozu byla v lodním zdvihadle Scharnebeck u Lüneburgu vyměněna pohonná technika. Dodali jsme sem motory a průmyslové převodovky z našeho jemně odstupňovaného sortimentu. Co je na tom výjimečné: Jedná se standardní převodovky, které jsme konstrukčně upravili pro toto použití.
Modernizace se zvýšením výkonu
Použití v lodním zdvihadle Scharnebeck
Největší lodní zdvihadlo na světě Scharnebeck na Labi má dva vedle sebe ležící průplavy, v nichž se nezávisle na sobě pohybují nahoru a dolů dva lodní žlaby. Mají délku 100 m a šířku 12 m, při hloubce vody asi 3,4 m. Zvedají tonáže v pravém slova smyslu, neboť celková hmotnost pohyblivých částí žlabu včetně vody činí 11 800 tun - tolik jako 14 kompletních vlaků ICE po 16 vagonech. Zvedací resp. spouštěcí pohyby trvají každý asi tři minuty. Celková doba transferu - včetně nájezdu a výjezdu - činí cca 15 minut na jednu loď. Žlaby uzavírají přední a zadní sekční vrata. Každé z těchto zdvižných vrat je zvedáno dvěma samostatně poháněnými článkovými řetězy, které se pohybují vlevo a vpravo podél strojovny.
Elektromechanická pohonná technika vrat pochází z počátku 70. let. Tvoří ji třífázový asynchronní motor, bubnová brzda a průmyslová převodovka, která je mechanicky spojena s druhou průmyslovou převodovkou. Ve více než 35 let starém zařízení byla provedena generální oprava, aby byla zaručena bezpečnost a použitelnost zařízení.
Přáním zákazníka bylo vyměnit kompletní pohonnou techniku. V souvislosti s touto modernizací se měl rovněž zvýšit krouticí moment a výkon pohonů. Místo dosavadního instalovaného výkonu 55 kW měly nové motory dodat 75 kW. Také jmenovitý krouticí moment převodovky se měl zvýšit s dosavadních 80 kNm na 130 kNm.
Jako hlavní pohon se nyní používá náš třífázový motor 75 kW DVE280 S4. Pomocí spojky je spojen s naší průmyslovou převodovkou X4KS230. Má tři stupně tvořené čelními koly a vstupní stupeň tvořený kuželovými koly.
S instalovanou pohonnou jednotkou zákazník získá maximálně standardizovaný pohon, který bude spolehlivě pracovat řadu let a pro nějž budou při případném servisním zásahu rychle a bez problému k dispozici náhradní díly.
Obrázky z projektu
Lodní zdvihadlo Scharnebeck
Pohonná technika SEW-EURODRIVE
Průmyslová převodovka a pomocný motor
Pomocný motor a rozvodovka
Lodní zdvihadlo Lüneburg
Pohonná technika SEW
Ocelová lana a lanové kladky
Lodní zdvihadlo Lüneburg
Demontáž vrat lodního žlabu
Ekonomická řešení pro vysokou procesní spolehlivost
Požadavek zákazníka
Zadání zákazníka bylo, aby zůstala zachována základní struktura systému. Mechanické spojení obou pohonů vrat řetězy bylo k dispozici již u předchozího provedení a mělo podle vůle zákazníka takto zůstat.
Naše řešení
Abychom mohli tento požadavek splnit, bylo nutné vytvořit z hlavní převodovky mechanické spojení s druhou hlavní převodovkou. Na základě standardní průmyslové převodovky konstrukční řady X4 jsme vyrobili modifikaci pro tento účel.